Madde Blomquist

Påskgott i massor!

Hade släkt på besök så lagade en Flygande Jacob, både fri från gluten och mjölk! Allt för mig och min kusin skull som har krångliga magar. Men det blev gott och var superenkelt. Kyckling, bacon, banan och cashewnötter är innehåller och såsen är gjord på kokosmjölk och chilisås. Till det jasminris och en frisk sallad. Mycket gick åt men blev lite över till matlådan också ;)

Efterrätten ena dagen blev jordgubbar och melon, lite lättare och nyttigare val. Efterrätten dagen därpå, efter mammas påskbord blev den stora godisskålen ni ser nedan :P Innan dess var vi ute en sväng igår och såg oss omkring i stan och sol, blåst och snöfall växlade om vartannat. Rena rama aprilvädret! Sedan tog vi en lätt lunch ute på Syndbyholms gästhamn, de flesta åt våfflor men jag tog lite räkor istället :) En skön påskhelgen med lite släkt på plats, men nu väntar vardagen igen. Ja, imorgon! Ledig måndag ska förbli ledig även om saker behöver göras....!

Träningen som ger så mycket

Träning ger otroligt mycket. För mig ger den både gott och ont. Jag får lätt träningsvärk och har sista tiden fått en del muskelinflammationer och långvariga träningsvärk, vilket är den jobbiga delen av träningen. Men det är värt det för träningen i sig är rolig. Jag älskar att få ta i, att få träna olika saker och jag älskar att träningen ger mig andrum. Den gör mig mindre stressad och den får mig att släppa tankarna som flyger omkring. Sista dagarna har det blivit en del löpning och idag även styrketräning. Kommande dagar blir det ett pass till men sedan vila inför nästa helgs lopp!

Virvelvind i huvudet ...

Pluggdag? Nej, omöjligt. När allt flyger omkring i huvudet som en virvelvind och stress för att handla mat är påtaglig är studier inte dagens första projekt. Istället hög musik, städning, fix och senare träning. Allt för att skingra tankar och finna något slags tomrum en stund. Ibland behövs det helt enkelt en förändring som hjälper. Men det är de stora förändringarna som plågar mest, de är lite för många på en gång. Snurrigt. Jobbigt. Så att det går att ta på, lite för nära. Lite för många...

De där stunderna som verkligen får plats och är av värde

Kanske inte det lättaste varje dag men härligt att få uppleva och medvetandegöra för sig själv! Hade en härlig fikastund med en fin person idag (det är faktiskt okej att ta sig tid till behövligt framför måsten!), vilket var otroligt mysigt och härligt. Och även om jag startade det hela med att spilla ut hett te över mitt ena ben så skrattade jag bara ;) (brände mig inte nå farligt).
Mycket, mycket, MYCKET skön stund en eftermiddag efter arbetsdagen.

Stockholm i mitt hjärta

Det här blev en underlig fredag... ... Den startade bra med studier, ärenden, pass med PT och sedan vidare på barnkalas. Väl där läser min vän nyheten och snabbt kom tanken om terrordåd, men det sjönk inte in förrän jag kom hem och började läsa om händelsen som skett i Stockholm city idag. Man anser nu att det är en terrorattack och som skadat och dödat oskyldiga människor och nu skärrat ännu ett land. Mina tankar går till alla drabbade och deras anhöriga, men också till hela Stockholm och Sverige <3

Bildresultat för prayforstockholm

Speciellt tack

Jag vill bara i ett kort inlägg rikta ett varmt tack till vissa människor i mitt liv. Det finns många i mitt liv som bryr sig om mig och som finns där, men det finns några få som förstår det där extra som andra istället skakar på huvudet åt eller inte kan bemöta. Och det är mänskligt, alla kan inte bemöta allt på samma sätt. Inte jag heller. Men just nu har jag haft rätt tunga veckor bakom mig och jag vet att framtida veckor inte är av största enkelhet och i hela den här processen har jag några som visar sig lite extra mycket för mig. De som vågar bolla med mig, de som vågar fråga och låta mig reflektera, de som faktiskt förstår beslut jag tar och inte tar och de som inte stället fler krav - er närvaro på olika sätt stärker mig oerhört mycket.

Ni är just nu lite extra värda i min vardag <3 Ett extra varmt tack till er för att ni finns. 

Bildresultat för tacksam

Och kom ihåg att jag alltid finns här för er också <3

När man gör och gör och gör men inget riktigt blir bra...

Dagarna går och våren visar sig mer och mer. Solskenet gör otroligt mycket för känslan överlag, i alla fall för mig. Ljuset gör att dagens känns längre, lättare och glädje och vilja blir större. Ja, oftast i alla fall... ... Just nu är det lite för mycket hit och dit, upp och ner, fram och tillbaka. Det känns som ena dagen kan spira och ge inspiration och energi medan nästa dag är ett fall rakt ner. Så här måste det får vara ibland men nu är det lite för påtagligt för mig.

Det ända bra är att jag vet varför. Jag kan sortera i stressen och förstå vad som påverkar. Däremot har jag lite svårt att påverka orsakerna fullt ut. Visst är det bara jag som till största delen kan göra det, men när inte orken eller viljan finns till det så är det i princip omöjligt. Eller viljan finns, men den blir inte ett synligt mål för att jag låter allt kaos stå i vägen. Men hur lätt är det att mota bort den?

Jag försöker ta mig tid för mig själv, men alltid stör det någon. Jag försöker ta mig tid för studier, men alltid dyker samvetet för jobb och annat upp. Jag försöker träna för att det ändå får mig att må bra, men hela tiden känner jag hur orken går och framstegen går mer bakåt än framåt. Som coach så får jag öva på att vägleda människor i sin motivation, men det är mycket lättare att leda andra och ge kloka tips än att hålla sig till de själv.

Att vila är viktigt, återhämtning behöver både kropp och knopp. Stressen blir påtaglig för mig när jag inte kan släppa saker, när pulsen ökar fast jag sitter stilla i soffan och när tankarna är flera veckor framåt och inte i nuet. När jag också tvivlar på mig själv månader framåt redan nu utan att ens veta var jag är då, istället för att släppa framtiden och ta dag för dag - ja då är det inte riktigt stabilt. Vardagen nu är tuff och som jag sa vet jag varför. Känsloledigt skulle jag behöva ibland, någon som har tips på hur man gör?

 

Men som jag skrev är det alltid lättare att ge tips och vägledning åt andra än sig själv. Därför ska jag nu skriva ner tre tips och göra mitt bästa för att ta till mig de själv!

 

1. Ta en dag i taget. Följ din känsla och drivkraft för stunden.

2. Jämför dig inte med andra, jämför det du gör med det du brukar göra. 

3. Sänk kraven, sätt upp delmål och börja litet innan du ökar.