Madde Blomquist

Kategori: Matinspiration

Kl 19.49



Startade dagen med en näringsrik frukost och avslutade med en inte så näringsrik snacksstund. Ja, så får man faktiskt göra :)

Här hemma har det fixats och donats hela dagen, dock inte med något i närheten av adventspynt :( Tvärtom har jag plockat undan och ställt möbler mm på hög för att göra tre rum tomma för renovering. Hoppas jag får pynta lite nästa helg - jag älskar julpynt och julmys ju! Imorgon görs det sista och sedan flyr jag tomheten och bor borta en vecka, hos mamma och sedan på skolan...

Så i kväll blev det lite lördagsgodis och popcorn framför tv'n för än står åtminstone soffa och tv kvar! Men det känns tomt, mer än vanligt :/

Fullspäckad dag i kalendern

En vilodag idag var verkligen rätt val. Normalt brukar jag träna mellan jobb och kvällsmöte, men då studierna ligger och knackar på dörren lite då och då så planerade jag in att få några sidor lästa mellan jobbpassen. Och då jag ätit bra och haft en okej energi, mått bättre, så gick planen som tänkt och det kändes skönt att få dessa sidor lästa. Många sidor återstår, men jag kan inte ta allt på en gång. Blir mer på torsdag, eventuellt onsdag. Jag har vissa dagar jag bokar in och försöker dela upp det jag ska göra, finns sedan ork till mer däremellan så är det en bonus. Det bästa är ju att det är så pass intressant, så det ger en del mersmak. Och speciellt när stressen lägger sig lite :)

Valde att plugga på Mälardalens Högskolas bibliotek för att fokusera bättre, hemma i soffan är svårare vissa dagar. Dessutom matlåda förberedd och redo att intas innan mötet för att fylla på med bra energi och orka resten av kvällen. Det gick ju fint, hörrni! Även tisdagen gick som tänkt. Ja, förutom att jag kom hem till kaos när hantverkare nu bestämt sig för att gå in och rensa mina skåp helt plötsligt. för att dra in nya rör.. ! Men men.. 

Avslutar nu kvällen med sofftid och tv! Imorgon väntar en ny dag av jobb och tränings inplanerat! Trevlig kväll, vänner!

Matlagning och maträkning

Torsdag och endast en halv dag kvar nu till morgondagens resa mot Ullared :) Tänk att en utflykt dit pengar går åt som aldrig förr är så efterlängtad! För mig är det dels en utflykt till ett varuhus där jag kan finna mycket rolig och behövligt att köpa, säkert en och annan onödig sak också. Men det är framför allt ett break från vardagen, en liten minisemester med vänner och andrum från vardagen hemma. Jag har sett fram emot resan länge, sparat pengar, gjort listor mm. Men då jag gått upp några kilo sista tiden på grund av mycket sjukdom och stillasittande samt fel kost så sjunker min känsla i att handla framför allt kläder. Ganska dumt, men så lätt styrs jag av vikten och maten jag äter. Men jag har börjat få en acceptans för nuläget och det gör att jag åker med en lättare känsla, köper det jag finner passar och det jag vill ha. Min PT sa också en bra sak igår, välj vad du vill fokusera på. Fokusera på att ha en underbar tripp ner med vänner till Ullared och släpp allt annat runt omkring. Hon har helt rätt och jag tror jag är på väg dit, så gott som :) Min lista är i alla fall ganska lång och om ett dygn närmar jag mig varuhuset :)

Motivation är inte alltid lätt men mina lediga dagar är lättare än arbetsdagarna för mig att ta fram motivation till olika saker. Idag kände jag att mycket plugg behövde göras, men en del saker är svåra att fullt ut förstå och det blir nästintill bara kaos om jag försöker för mycket. Så jag bestämde mig för att läsa genom nästa del istället och sedan avsluta, för att senare gå tillbaka och se om någon mer kunskap trillat ner då. Att nöta behövs men andrum behövs också! Så idag har jag studerat halva dagen, sedan 07.00 i morse. Nyss har en lunch intagits och om en stund ska jag gå ner för att möta vänner på stan. Senare ikväll troligen lite träning och stretch-pass - det behöver min kropp efter gårdagens hårda pass som känns rejält idag!

Något mer skönt med lediga dagar är att jag helt och hållet har fokus på min mat. Jag har mycket lättare att laga mat de ledia dagarna och dela upp måltiderna. Men då jag nu läst en massa om kolhydrater och fibrer så flyger tankarna runt i huvudet om jag äter för lite, för mycket eller lagom.. Galet svårt och extra svårt då min mage är oerhört känslig mot för mycket fibrer. Men dagens lunch blev en favorit i repris, som jag fått tillbaka smaken för! Lax i ugn, med kokt ris och grönsaker av olika slag. Dagens lunchtallrik blev såhär:

Måltiden innehåller: 100 g kokt jasminris, ca 100 g lax tillagad i ugn, 50 gram kokta ärter samt 100 g tomat.
Kaloriintaget för måltiden blev ca 370 kcal, fiberhalten närmare 7 g och proteinhalten strax över 30g.

Jag räknar inte varje måltid som denna, men då jag nu ska lära mig mer om detta så är det en bra övning att göra när jag kan väga maten och har tid att skriva ner och räkna på det. Ska fortsätta göra det på olika maträtter samt söka alternativ för att exempelvis höja fiberhalten (om man så önskar) eller andra alternativ som kan behövas beroende på vad i måltiden man eftersträvar.

Det är svårt, men ROLIGT bara tiden finns!

 

Nu ska jag lämna studierna för en stund med vänner på stan. Dit blir det en sval vardagspromenad med musik i lurarna och likaså hem!
Ha en härlig torsdag!

Vitaminboost till frukosten

Godmorgon! Detta med att sova dåligt och oroligt och sedan vakna utvilad och frisk, nja svårt ibland. Det sista sega i förkylningen håller i sig men det är mer tröttheten och orolig sömn som stör mig. Opepp liksom... Men en lugn morgon hemma nu, passade på att fylla på med lite extra vitaminer utöver de kosttillskott jag tar. En skål med keso blandat med vaniljkvarg, frön och blåbär smakade också mycket gott! Nu ska jag försöka ha en så bra måndag jag bara kan, du med hoppas jag! Frågan är om vi ska låta dagen regera oss eller om vi ska regera dagen...? Kram!

Kalkonfärsbiffar

Nötfärsbiffar brukar jag ofta göra men här om veckan gjorde jag något helt annat, nämligen kalkonfärsbiffar! Sprang på fryst kalkonfärs i frysdisken på Coop och tänkte, jag testar! Dock var den fryst i en sådan "korv" så jag var tvungen att tina allt på en gång, dvs 500 g. Men tack vare det blev det en hel del matlådor. Biffarna gjorde jag på färsen och riven morot samt kryddade med olika kryddor jag hade hemma (dock ingen lök då jag inte äter lök alls för magens skull). Stekte på båda sidor och de blev riktigt bra. I matlådorna hade jag potatis i ugn och grönsaker, här nedan syns en tallrik med biffar och en stor sallad. Jag gjorde också en liten sås och hällde någon matsked på biffarna för lite mer smak. Blev kanon! Något jag absolut ska testa igen. Gott alternativ till nötfärs man annars lätt fastnar på! Finns säkert en massa andra saker man också kan laga på kalkonfärsen, eller kanske kycklingfärs som brukar finnas i vissa affärer.

Mitt tips till er, dela gärna era tips i kommentarerna eller länka till er sida! Matinspiration behövs alltid :)

Lunch och middag

Vissa dagar bloggar jag mer än andra. Mina lediga dagar ägnas åt studier men också lättare åt bra matlagning och andra saker som jag inte alltid orkar ta mig tid till annars.

Idag har det blivit matlagning två gånger. Till lunch blev det lax i ugn, med ris och grönsaker. Till middag nu ikväll tinade jag räkor och skar gurka, tomat och paprika i små bitar. Hade ingen gräddfil hemma så blandade i lite filmjölk för att få till en röra Till det kokade jag ägg, skar upp lite sallad och tog en bit havregrynsbröd. Två maträtter, enkla och snabba, bra innehåll!

Frukostar i massor

Frukosten, dagens viktigaste mål?

Ja, vad säger ni, är frukosten dagens viktigaste mål? Många anser det, så även jag. Förr kunde jag inte äta frukost, jag minns hur jag i mellanstadiet hade med mig en smörgås till skolan för att äta på första rasten, just för att jag inte kunde äta frukost direkt på morgonen. Med åren har jag ofta gått upp tidigt och åkt iväg på olika tävlingar och att bra energi behövs inför en tävling är det ju ingen tvekan om. Successivt lärde jag mig att äta frukost på morgonen, idag skulle jag kunna äta en hel gourmé-middag :) Jag kan lägga mig lite hungrig på kvällen och längta efter nästa dags frukost!

Så frukosten är för mig viktig idag, vad jag väljer att äta påverkar också hur min dag ska starta rent energimässigt. Jag älskar smörgåsar men undviker det i största mån nu för tiden, dels för att jag äter stor del av min mat glutenfri men också för att smörgås är lite för gott. Jag föredrar då någon form av hårt bröd. Annars försöker jag äta näringsrikt, få i mig protein, bra fetter och kolhydrater som håller mig mätt några timmar. Ibland äter jag mer, ibland mindre. Sådant pendlar beroende på vad närmaste timmarna ska innehålla rent aktivitetsmässigt.

Här nedan är lite foton på frukostar, helt enkelt olika förslag men det finns oerhört många andra bra förslag där ute att leta inspiration mellan. 

Jag äter ofta någon form av fil, kvarg eller yoghurtkvarg, ibland även propudding. Jag väljer de som är utan tillsatt socker och sötade med sötningsmedel. Eller så väljer jag de produkter med neutrala smaker och smaksätter de själv, exempelvis med proteinpulver

Jag väljer till det ofta boveteflingor eller hemmagjord müsli samt bär eller frukt efter smak och tycke.

Till hård bröd har jag gärna olika pålägg som ost, skinka eller kalkon, men också gärna keso. En proteinrik källa. Dessutom är det oerhört gott att ha kokt, skivat ägg till - också en bra proteinkälla.

På helgen eller en morgon då lite mer tid finns kan bananpankaka eller proteinpankakor också intas, gärna med kvarg och goda bär.

En annan favorit som jag inte ätit på länge pga magen och som inte finns med ovan på foton är havregrynsgröt. Till den brukar jag blanda i proteinpulver och frysta bär, samt kanel.

 

En frukost kan bestå av otroligt mycket rent innehållsmässigt. Protein, fett och kolhydrater är viktiga för oss att stoppa i oss för att vi ska ge kroppen och huvudet den energi de behöver. Även vitaminer är viktiga att få i oss. Att inventera vad som finns hemma och skriva ner några små hjälpmedel att ta nytta av är aldrig fel. Frukosten ska hålla oss mätta ganska länge, men den ena dagen behöver inte vara den andra lik. Finns vad som fungerar för dig, men mitt tips är att undvika frukostar som ger en blodsockertopp direkt, te.x vitt bröd, sockrade drycker som juice, marmelad som pålägg mm. Finn det extra goda och njut av det en helgfrukost, välj andra alternativ i veckorna och testa dig fram!

Skulle du nu vara som jag var förr, den som har svårt att få i dig frukost så finns enkla varianter att ta med sig till sin skola eller sitt arbete. Några exempel är kokt ägg, banan, kvarg (finns i olika storlekar, smaker och även som drickvariant), nötter m.fl. alternativ. Det finns många valmöjligheter som är bättre än att stanna på macken och köpa den färdiga smörgåsen eller bullen som lätt slinker ner.

Mat och dess innehåll kräver en del kunskap, men det måste inte vara så svårt. För att välja rätt måste du inte veta allt, det räcker med ett övergripande synsätt för att välja bättre livsmedel. Och man måste inte välja enbart alla bra livsmedel, en blandning måste få finnas för att lärdom och vana ska komma till nytta. Det gäller att finna en väg som fungerar för en själv, alternativ som gynnar och motiverar till fler och bättre alternativ. 

Tre magiska ingredienser

Vill bara kika och in slå ett slag för dessa tre härliga ingredienser. Citron är frisk och innehåller mycket vitaminer, framför allt vitamin C. Ingefära (färsk, skivad, riven, torkad), en tropisk ört som ofta används till smaksättning i asiatisk mat. Den innehåller också massor av antioxidanter och den verkar anti-inflammatorisk samt att den har positiv inverkan på kolesterol, hjärta och hjärna. Honung hjälper dig bl.a. att lindra halsont samt ta kål på bakterier i kroppen. Den har även en god, söt smak. Innehållsrik på kalorier så ska tas i lagom mängd.

Det bästa jag vet med dessa tre ingredienser är att blanda i de alla i en kopp kokande vatten. Det blir vad jag kallar "honungsvatten med ingefära och citron" - en otroligt bra dryck vid förkylning eller bara ett bra alternativ till en kopp te eller kaffe en kväll i soffan. Framför allt nu när hösten och kylan börjar tränga sig på ordentligt.

Alla tre ingredienserna har säkert massa flera positiva aspekter, men jag använder de främst till just detta :)