Madde Blomquist

Egengjord müsli

Jag är så oerhört trött på halsontet, men inser att jag även idag behöver ta det skapligt lugnt hemma. Men lite fix får det allt bli och nu på förmiddagen gjorde jag en egen müssli för första gången. Letade inspiration på nätet och utgick från det jag hade hemma och ja, ett resultat blev det. Det var oerhört enkelt och tog ingen lång tid alls, lätt att variera innehåll och smak efter eget tycke.


--
Receptet jag fick fram blev följande:

2,5 dl glutenfria havregryn
2,5 dl boveteflingor
0,5 dl chiafrön
0,5 dl psylliumfrön
0,5 dl linfrön
En näve hackade mandlar

När de torra ingredienserna var blandade i en skål tillsatte jag 0,5 dl vatten, 0,5 dl rapsolja och 2 tsk honung ihopblandat.
Gräddade i ugnen ca 20 min på 150 grader. Väl ute svalnade det fort.
--

Jag valde inte att smaksätta något mer utöver det utan smaksätter ofta med något bär eller frukt till själva filen, kvargen eller vad det nu äts till. Det känns som att denna müssli är en blandning av många bra lösliga fibrer för magen samt fibrer och bra kolhydrater. För mig och många andra med en känslig tarm (ibs-mage) är både havregryn och mandlar en chansning att ta med. Vissa klarar det bättre än andra. Det man ska komma ihåg är att i en müssli får man i sig av allt, men i mindre mängd och då kan magen klara av det bättre än om det är en stor del av något på en gång. 



Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas